Ми - громадсько активна школа!

Що це за нова громадсько активна школа і для чого створюється?

ГАШ (громадсько активна школа) – це школа, яка ставить собі за мету не просто надання освітніх послуг учням, але й розвиток громади, залучення батьків і мешканців громади до вирішення соціальних та інших проблем, що стоять як перед школою, так і перед суспільством.

Із історії громадсько активних шкіл: принципи, підходи, моделі

  • 1935 рік – ініціатива Френка Менлі м.Флінт, штат Мічиган (США) щодо руху з перетворення школи в центр місцевої громади
  • Середина 90-х рр. ХХ ст. – поява ГАШ в країнах Східної Європи
  • 1994 р. – поява перших волонтерських громадських організацій на Україні
  • 1999 р. – Міжнародна конференція громадсько активних шкіл
  • 2003 р. – Всеукраїнський фонд “Крок за кроком” за фінансової підтримки Фонду Чарльза Стюарта Мотта та Міжнародного фонду “Відродження” розпочав реалізацію програми “Школа як осередок розвитку громади”
  • 2007 р. – розроблені Міжнародні стандарти якості діяльності ГАШ
  • 2008 р. – в Україні працює 170 громадсько активних шкіл у 14 областях
  • 2011 р. – Білицька ЗОШ І-ІІІ ст. № 1 подала заявку в ПОІППО на включення до обласної мережі громадсько активних шкіл.
  • 16.10.2014 р. школа отримала сертифікат ПОІППО, який засвідчує, що Білицька ЗОШ І-ІІІ ст. № 1 входить до Полтавської обласної мережі громадсько активних шкіл

​Модель ГАШ

     Сьогодні школа є не тільки частиною демократичного суспільства – школа має важливе значення для майбутнього, визначаючи якою буде демократія. Якщо ми хочемо, щоб усі в школі та спільноті були ефективними громадянами суспільства, демократичні цінності мають інтегруватися в кожний аспект шкільного життя та місцевого середовища. Головною метою демократичної освіти є виховання громадянина сучасного суспільства та його підготовка до життя та діяльності у демократичному суспільстві. 

Модель, яка стала основою руху ГАШ в Україні, визначає громадсько-активну школу як будь-яку школу, де:

  • увага приділяється роботі з місцевою громадою, працівниками школи та мешканцями;
  • школа сприяє вільному обміну думками, займається оцінкою місцевих потреб та бере участь у прийнятті рішень на місцевому рівні, а також забезпечує зворотній зв’язок, що стосується цих дій, з боку громади.

     Серед напрямів діяльності громадсько-активної школи виділяються три основні: демократизація школи, волонтерство та партнерство школи і місцевої громади.

Демократизація школи:

  • включення принципів і процесу демократії у навчально-виховний процес
  • освіта для і через досвід
  • розвиток активної громадянської позиції
  • відкритість і співпраця, наголос на розвиток, спілкування і обмін ідеями

Партнерство школи і місцевої громади:

  • Спрямовує ресурси школи на розвиток громади, громадянської самоорганізації і самоуправління
  • Розвиває у школі та громаді традиції і практику громадянської активності
  • Вже сьогодні створює на місцевому рівні реальні структури громадянського суспільства і гарантує їхній стабільний розвиток

Волонтерство:

  • Добровільний вибір, який відображає особистісні погляди і позиції
  • Активна участь громадян у житті суспільства
  • Сприяє покращенню життя і особистісному розвитку
  • Сприяє більш збалансованому економічному і соціальному розвитку

 

Принципи ГАШ

  • Самовизначення
  • Самодопомога
  • Формування лідерства
  • Причетність
  • Відповідальність
  • Об'єднана сфера послуг
  • Наближення до місця проживання
  • Максимальне використання ресурсів
  • Послідовність і безперервність освіти

Міжнародні стандарти ГАШ

1. Лідерство

     Розвиток і покращення діяльності школи залежить від сильної команди, яка об'єднана спільним баченням, цінностями у досягненні мети школи. Ефективний керівник забезпечує працівників усіма необхідними ресурсами, можливостями та підтримкою для проведення діяльності високої якості.

2. Партнерство

     Ефективна ГАШ спрямовує свою діяльність на розвиток партнерських стосунків із установами, що є на території громади. Такі стосунки забезпечують гармонійну роботу різних установ (з дітьми, їх сім'ями та місцевою громадою,

забезпечують тісну співпрацю та підтримку один одного.

3. Соціальна інклюзія

     Однією з найкращих рис ГАШ є створення умов і можливостей навчання для всіх дітей і дорослих, не зважаючи на їхнє походження, релігійні віросповідання, етнічний та соціальний статус, стан здоров'я тощо. Важливою місією таких шкіл є забезпечити учнів рівним доступом до навчання та сприяти створенню навчальної атмосфери у класі, вільної від упереджень та стереотипів, а також реалізації програм, доступних для всіх членів громади.

4. Послуги

     ГАШ є центральним ресурсним центром у місцевій громаді й надає їй певні послуги, які визначені відповідно до потреб мешканців. Послуги надають підтримку сім'ям та можливості для навчання дорослих. Школа може самостійно впроваджувати послуги та залучати до їх реалізації інші установи на території школи або громади.

5. Волонтерство

     ГАШ заохочує учнів брати активну участь у житті громади. Це допомагає їм реалізувати навчальні ситуації, розглянуті у класі, у реальному житті. Волонтерство розвиває в учнів почуття довіри та поваги до мешканців громади та забезпечує важливу умову розвитку дитини — її співпрацю з іншими членами громади, а не лише із батьками і вчителями. ГАШ залучає до волонтерства не лише дітей, а й їх батьків та членів громади.

6. Навчання впродовж усього життя

     Навчання впродовж усього життя є важливим елементом для всіх людей, які реагують на зміни, і слідкують за швидким розвитком сучасного світу. Для учнів важливо розуміти, що навчання — це процес, який відбувається впродовж усього життя, а школа не є єдиним місцем для навчання. Прикладом цього повинні бути дорослі, які показують, що навчання може бути не лише задля роботи, а й задля задоволення.

7. Розвиток громади

     ГАШ — це школа, яка сприяє розвитку громади. У деяких країнах школа є важливим каталізатором змін та процвітання у своїй місцевості, в інших цю місію виконують інші установи. Індикатором таких шкіл є те, що вони є місцевими лідерами розвитку громади. У цьому випадку вони допомагають громадським групам застосовувати всі свої сили при виконанні завдань, залучати до цього громадськість та надавати послуги місцевому населенню.

8. Залучення батьків

     Добре відомо, що учні навчаються краще, якщо їхнє навчання підтримують батьки. Усім батькам слід знати потреби розвитку дитини та якнайкраще забезпечити навчальне середовище вдома. Для цього необхідна активна співпраця між батьками і вчителями. ГАШ надає можливість для батьків бути залученими до процесу прийняття рішень щодо якості освіти для їх дітей та участі у житті школи.    

9. Шкільна культура

     Важливим елементом ГАШ є те, що вони відкриті та сприятливі до змін. В основі навчальних методів таких шкіл лежать демократичні цінності. Працівники школи роблять усе можливе, аби знайти кращі способи розкриття потенціалу в дітях, в їхніх сім'ях і всіх членах громади. Шкільна культура полягає у тому, аби розвинути бажання бути інноваційним, творчими та активними у житті навчального закладу.

 

Розвиток ГАШ в Білицькій ЗОШ І-ІІІ ступенів №1

 

РАДА ГРОМАДСЬКО АКТИВНОЇ ШКОЛИ

№ з/п

ПІБ

Посада

1

ІВАНЧЕНКО Олена Петрівна

Директор школи, голова Ради ГАШ

2

БАРБІ Марина Володимирівна

Заступник директора з виховної роботи, координатор ГАШ

3

ІВАНЧЕНКО Валентина Іванівна

Учитель зарубіжної літератури, секретар ГАШ

4

БІЛОКІНЬ Віталій Григорович

Голова батьківського комітету школи, член Ради ГАШ

5

НІШКУР Алла Володимирівна

Педагог-організатор, член Ради ГАШ

6

ЧУЧКО Руслана Юріївна

Учениця 11 класу, член Ради ГАШ

7

КОВАЛЬ Тамара Всеволодівна

Секретар селищної ради, член Ради ГАШ

8

КИТАЙГОРА Сергій Іванович

Член батьківської ради, член Ради ГАШ

9

ГОРДИНСЬКИЙ Валерій Миколайович

Підприємець, член Ради ГАШ

 

10

ЯКИМЕНКО Юлія Володимирівна

Практичний психолог, член Ради ГАШ

11

МАМЕДОВА Санам Джамал Кзи

Член батьківської ради, член Ради ГАШ

 

Слідкуйте за роботою громадсько активної школи на сторінках інтернет-гезети.


Вгору
uCoz